När jag cyklar till jobbet...

När jag cyklar till jobbet lyssnar jag ibland på radio. I tisdags var det Ekot i P1 i lurarna och jag blev tvungen att, mitt i färden, hoppa av cykeln och göra en facebook-uppdatering rasande, provocerad av vad jag hade hört.
 
Detta var vad jag skrev:
 
"Det är inte så att vi väljer att boka män, vi bokar kvalitet." Säger Bråvallafestivalens talesperson till P1 Ekot med anledning av att ca 75% av deras akter är mansdominerade.

Nä precis! Patriarkatet är ingenting som man behöver välja. Det kommer naturligt eftersom det är vår skeva norm!

Jämställdhet däremot är någonting som man måste ta sitt ansvar för och aktivt välja!

Om man inte fattar det så är man en idiot!

Så nu har jag publicerat det här också. Sen dess har jag blivit informerad om att det ofta är svårt för bokare att hitta kvinnodominerade akter. Men det är ändå, under inga omständigheter, okej att så naivt uttala sig om hur könsfördelningen har blivit så galen.
 
I musikbranschen som i så många andra områden i samhället råder patriarkatet. Det betyder att makt är orättvist fördelad så att män har mer och kvinnor har mindre att säga till om. I alla branscher som lider av en strukturell orättvisa som gör att kvinnor värderas lägre eller inte kan ta plats måste ett aktivt val göras för att förändra, annars är man en del av problemet.

Kommentera här: