Bild och barn

Jag undervisar i bild i årskurs ett på mitt jobb. Det är as-roligt! Och det känns viktigt att ge barnen en bra start i sitt bildskapande men också i sin förståelse av färg, form och bilder.
 
Jag förstår inte riktigt varför skolans bildundervisning lägger så stor vikt vid föreställande framställningar. Personligen tycker jag att det är lättare och mer innehållsrikt att lägga ganska mycket tid på förhållandet mellan färg och form.
 
Jag har också fått uppfattningen av att små barns bildundervisning är åsidosatt och oftast går ut på att skapa olika pyssel. Det tycker jag är att diskvalificera barnen som meningsskapande subjekt och som medskapare av kultur.
 
Idag har jag pratat om formerna cirkel och triangel med mina elever, vi pratade även om färgcirkeln (med utgångspunkt i NCS-systemet), grundfärger, blandfärger och komplementfärger. Jag lovar, det var inte för svårt för en sjuåring att ta till sig.
 
Sen fick eleverna rita och måla delar till ett komplement-konstverk som håller på att monteras på en vägg i hallen.
 
 
 

Kommentera här: