Feminism

Det verkar finnas en debatt som handlar om varför feminister hatar män. Eller om dom verkligen finns; dom där feministerna som sägs hata män. Och sen finns det en massa män som upplever att det finns kvinnor som hatar män... men kanske inte just dom, för dom gör aldrig något som det går att hata på. Vilken tur för dom!

Jag hatar patriarkatet! MEN jag hatar inte enskilda män.

Jag hatar att jag förväntas ställa upp på patriarkatet. MEN jag hatar inte enskilda män.

Jag kan hata att män som grupp inte vill ta ansvar och t.ex. sluta ta upp orimligt mycket utrymme i diskussioner om feminism samt tro sig äga rätten att tolka vad den feministiska kampen handlar om. MEN jag hatar inte enskilda män!

Jag tror att vissa av mina handlingar eller uteblivna handlingar kan tolkas som hatiska. Men för mig handlar det om att så lite som möjligt, med tid, pengar och engagemang, vårda patriarkatet. Det handlar också om att jag vägrar bekräfta patriarkala strukturer, även om det förväntas av mig. Och jag kommer i vissa fall utkräva ansvar för handlingar som är patriarkala till sin natur.

Men om det skulle uppfattas som hatiskt så ser jag inget problem med det eftersom det för mig handlar om kärlek till mina medsystrar, överlevnad och solidaritet.

 
 

Kommentera här: