En regnig dag - 10 frågor

1. Vilka fem personer skulle du bjuda till din drömmiddag?
Jag har faktiskt funderat ganska länga på den här drömmiddagen och hela tiden lägger jag till, tar bort och glömmer bort vilka jag ska ha med. Men idag då rå...
 
På min drömmiddag skulle jag ha med: 1. Lotta Lundgren (känd från Historieätarna, jag tycker att Lotta verkar helt spårad och underbar, en idol helt enkelt). 2. Jessica Gedin (känd från radio och Babel, jag tycker att Jessica verkar sjukt smart och rolig att prata med om böcker och om allt mellan himmel och jord). 3. Ernst Kirchsteiger (känd som Ernst-med-hela-svenska-folket, jag kan inte förklara det och jag försöker inte dölja det, men jag älskar att titta på Ernst på TV. Undrar om han är lika karismatisk irl). 4.Carl Johan De Geer (Allkonstnär som verkar helt från vettet och vettig som tusan. Han är lite av en husgud för mig). 5. J. K. Rowling (behövs det någon förklaring?).
 
2. Vilket TV-program skulle du helst vara med i?
Jag vill vara med i Trädgårdstisdag. Jag gillar atmosfären, trädgården och karaktärerna och skulle vilja vara en del av det kreativa munhuggandet som pågår där (även om jag antar att det är på låtsas många gånger).
3. Nämn tre saker som får dig att se rött.
Jag blir flitigt arg över saker.
 
Oftast handlar min ilska om orättvisor - om typ det orimliga i att hata på EU-migranter samtidigt som stenrika affärsmän kommer undan med att svindla staten på miljoner och miljoner skattepengar
 
En annan sak som gör mig arg är människor som vägrar ta ställning - alltså slätstrukenhet och att prata om annat än det en egentligen tycker. Vissa politiska partier är bra på att hänvisa till lagar och regler samtidigt som människor dör och lider - då tycker jag att diskussionen borde handla om vad som är moraliskt riktigt att göra och jag tycker att många inte vågar ta ställning i en sån diskussion. Det är liksom lättare att prata om vad som står i någon dum statlig riktlinje.
 
När jag har PMS är jag arg på det mesta. Då kan allt från att tappa smörkniven på golvet till att väckarklockan ringer på morgonen orsaka diverse svordomar.
 
4. Vilka var de tre senaste affärerna du handlade i?
ICA-Ålidhem i Umeå, jag köpte två filpaket och müsli. Coop på T-Centralen i Stockholm, jag handlade en persika. Stadsmissonen på Liljeholmstorget i Stockholm, där köpte jag en urfin knytblus med snyggt mönster.
5. Hur tror du att din mamma skulle beskriva dig?
Jag och mamma har pratat om detta. Hon vill gärna beskriva mig som snäll och jag menar att snäll är det mest menlösa ord en kan använda om en annan person - om den inte verkligen är super, duper snäll vill säga.
 
Annars tror jag hon skulle beskriva mig som envis, hetlevrad och egensinnig. Min mamma är för övrigt mycket stolt över mig och jag är i min tur mycket stolt över henne!
6. Hur tror du att din pappa skulle beskriva dig?
Jag tycker att det är svårare att tänka ut hur pappa skulle beskriva mig. Kanske arg, smart och modig.
 
7. Om du inte jobbade med det du jobbade med vad skulle du göra då?
Jag har länge haft en dröm om att jobba som marinbiolog. Jag läste en kurs i marinbiologi på gymnasiet och det var sjukt kul. Sen är det såklart något annat att jobba som det.
 
Men egentligen skulle jag nog jobba som stadsplanerare om jag inte jobbade i skolan. Jag är intresserad av organisation både av människor och av staden som människorna lever i. Jag tror att det skulle vara ett sjukt spännande jobb.
 
8. Om du var en superhjälte, vilken skulle vara din superkraft?
Jag skulle ha kraften att kontrollera tiden. Ibland behöver jag att tiden går långsamt, när jag ska planera saker till exempel. Och ibland skulle jag kunna få tiden att gå riktigt, riktigt snabbt, när jag väntar på bussen eller på att våren ska komma till norden.
 
9. Nämn tre saker du inte trodde skulle ha hänt för ett år sedan.
För ett år sedan trodde jag inte att jag skulle ha fast jobb. Jag trodde inte att jag skulle flytta till ett asgrymt boende med en asgrym vän. Och jag trodde inte att jag skulle våga hoppas på kärlek. Den sista vacklar fortfarande :)
 
10. När blev du senast riktigt glad?
I går natt när jag kom hem från Stockholm kollade jag av någon anledning av min mejl. Då blev jag jätteglad över att upptäcka att jag har blivit beviljad min lärarlegetimation. Jag får undervisa i bild från årskurs 1 och uppåt och i svenska från årskurs 3 och uppåt. Värt 1500 kronor? Njä, kanske inte för en PDF-fil. Men jag är ändå nöjd.
Jag är också glad över att min lillebror har kommit in på Chalmers och verkar glad över det.
 

Kommentera här: