Här ligger jag...

...i soffan, med spanarna i lurarna. Ute är det grått. Jag har pyamas på och har bäddat ner mig under en filt.
 
Jag ligger och funderar på saker jag aldrig har fått lära mig.
 
Vi börjar hos min mamma. Hon gör en massa saker för att passa in i kvinnorollen. När jag var liten gjorde hon ännu mer för att passa i rollen - hon har lyckats slappna av gentemot samhällets krav de senaste åren.
 
Men jag tycker att jag borde ha lyckats lära mig hur jag ska göra mig till kvinna av henne. Så mycket som hon har hållit på. Men det visar sig att jag har missat en massa - det måste vara någon "kanal" som jag inte har tillgång till.
 
Missförstå mig rätt. Jag passerar som kvinna. Alla som ser mig förstår vilket kön jag har lärt mig att identifiera mig med.
 
Det jag är ute efter är känslan av att ofta bli förvånad när jag hör andra kvinnor prata om saker dom gör för att anpassa sina kroppar och hur dessa, för dem välkända, knep helt har gått mig förbi.
 
Var och hur har ni lärt er att vara kvinnor? Vad är det jag har missat?
 
 

Kommentera här: