Det ska vara gott att leva - annars kan det kvitta

Jag vill dela med mig av ett recept. Jag åt den här rätten första gången på café och kände att detta måste återskapas hemma.
 
Varm rotfruktsallad, sojabönspesto och brödkrisp
receptet räcker till 3-4 pers

Till rotfruktsalladen behövs:
5 potatisar
2 palsternackor
4 rödbetor
en bit rotselleri
(alltså, bestäm själv vilka rotfrukter du vill ha, dessa är bara rekommendation)
en påse valfri grönsallad
salt
 
Till sojabönspeston behövs:
1 pkt frusna sojabönor
1 näve solrosfrön
2 vitlöksklyftor
1 1/2 dl parmesanost (cirka)
olivolja
salt
 
Till brödkrispet behövs:
3 tjocka skivor valfritt bröd (utan frön och frukt)
olja
valfria örtkryddor
salt och peppar
 
Gör såhär:
- Sätt ugnen på 225 grader.
- Skala och dela rotfrukterna i mindre bitar.
- Lägg dem på en plåt och skjuts in i mitten av ugnen i ca 35 min (tills rotfrukterna känns mjuka och har fått färg). Rör runt bland rotfrukterna nån gång mitt på tiden.
- Tina sojabönorna genom att hälla kokande vatten över dem.
- Lägg sojabönor, solroskärnor, riven parmesanost och vitlök i matberedaren. Häll på en skvätt olja och mixa. Bestäm konsistens genom att hälla på olja och mixa tills du är nöjd.
- Skär bort skorpan på brödet och kör den mjuka delen av brödet i matberedaren tills det är bara smulor.
- Rosta smulorna med salt, peppar och olja i en stekpanna.
- När brödet är färdigrostat lägger du det i en skål och blandar med dina örtkryddor.
- När rotsakerna är klara lägger du upp dem, grön sallad och pesto på en tallrik. Toppa med brödkrispet.
- Klart att avnjutas!
 
 

Kommentera här: